Drawing workshop at Österlenskolan för konst och design october 2017

Painting workshop at Sigtuna Folkhögskola konstlinjen september 2017

Hetty-Lo och mormor Rut
Pictor förlag
2015/16
Text och illustrationer: Sofi Lardner Häggström
Formgivning och foto: Magnus Jonsson Szatek

Workshop at Sigtuna Folkhögskola Konstlinje december 2016.
 

Painting workshop at Sigtuna Folkhögskola Konstlinje  6/9-9/9 2016

Drawing workshop at Österlenskolan för konst och design 2/5-4/5 2016

Delar av helheter i gryende skimmer

från dunkla vrår och ljusa rum lyser dagningen

allt är förbisett och beaktat

Acrylics on canvas

40 cm

60 cm

Commission for Huge 2011.

Huge Bostäders Konstkalender

VÄRDEN okt 2011

"Delar av helheten i gryende skimmer
från dunkla vrår och ljusa rum lyser dagningen
allt är förbisett och beaktat"

är den poetiska samlingstiteln titeln på Sofis fyra målningar. Texten anknyter till hur tiden gör minnet suddigare och knivskarpare på samma gång. Många är de bilder och minnen från platsen Kvarnbergsplan som genom tiderna blivit förbisedda och glömda, men något finns kvar. Det gäller att fånga dessa tidsglimtar innan de mörknar i minnets solnedgång.

Konstnären har i sina målningar samlat några tidsbilder från Kvarnbergsplan med omnejd. Med hjälp av egna fotografier, bilder ur böcker och Internet samt från Huddinge Kommuns bildarkiv har hon lagt ett bildpussel från olika tider.
Konstverket består av målningar med siluettbilder mot en fond av ljusa pastellfärgtoner i entrén till 2C och det omvända, ljusa siluetter mot svart fond i 2 D. Tekniken är målningar i oljefärg på duk som monterade i runda specialgjorda ramar eller tittskåp som skyddats av plexiglas.

Den runda formen anknyter till de runda armaturerna som finns i entréhallarna men de anspelar framförallt på den runda formen hos en kvarnsten. Närmare bestämt den kvarnsten som suttit i väderkvarnen som en gång stod på det intilliggande Kvarnberget mellan Kvarnbergsskolan och Kvarnbergsplan.

I målningarna i 2C kan man bland annat spåra siluetterna av sedan länge försvunna byggnader. I den större målningen syns Hörningsnäs Gård som brändes på 1950-talet och i den mindre den forna Josfabriken. Båda hotas av förnyelsens rivningsmaskiner. Kvadratmönstret i den mindre målningen är hämtat från fönstersättningen i Huddingegymnasiet. I den stora målningen vid 2 D finns en buss på väg till bussgaraget som låg vid Kvarnbergsplan från 1953 ända fram till 2006. Det gamla döda trädet finns på innergården. Det har sparat av ekologiska skäl till glädje för fåglar och diverse viktiga småkryp. En ljusarmatur från Gymnasietorget finns också med. Dess klotformade 1970-talsdesign ynglar av sig i bildens dekorativa prickmönster som även anknyter till det runda kvarnstenstemat.
Tomtbergaskolans fönstersättning har skapat mönster i den lilla målningen. Huset är statarbostaden som fanns vid Stuvsta gård på 1800-talet.

 

Text: Håkan Bull

Reflektioner

Handpainted serigraphy

Paper size 29,7 x 42 cm

Picture size 19 x 18 cm

Edition of 20 

2010

Commisioned by Huge

Many thanks to Jenny Anderson, Frida Lardner, Ann Eklund, Julia Häggström, Eila Häggström.

Illustration for Caterpillar in London 2010.

Drawing 30 x 40 cm

Homage till Wilson A. Bentley 
Collage 42,5 x 74 cm

Ink and paper on mdf-board.

Illustration for christmas card commisioned by Huge residencies 2009.

Wilson A. Bentley var den förste personen att fotografera snöflingor. Den första
flingan fotograferade han 1885. Detta höll han på med i hela sitt liv. Han hade
då fångat 5 000 snöflingor på bild. I mitt collage har jag inspirerats av en del av
dessa. Jag har även klippt in bilder av personer jag sett i Huddinge och blandat
detta med olika julsymboler som granen, stjärnan, hjärtat, ljuset och snöbollen.
/Sofi Lardner Häggström, oktober 2009

 

Under the microscope, I found that snowflakes were miracles
of beauty; and it seemed a shame that this beauty should not be seen and
appreciated by others. Every crystal was a masterpiece of design and no one
design was ever repeated. When a snowflake melted, that design was forever
lost. Just that much beauty was gone, without leaving any record behind.

/Wilson A. Bentley, 1925